Connect with us

Uncategorized

“Ye, Sy mngsa derra kakak kandung sendiri” Dibela kakak sejk umur 7 thn, disepk hnya Kerana curi secawan mil0.

Published

on

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

part 1: Masa kecik saya jd mngsa dera kakak kandung sendiri.. kisahnya macam ni. Masa kecik umur 7 tahun mak ayah saya mennggal. Kakak2 lain ada 5 org dah kawin. So kakak lah yg bela saya. Kakak tu xda anak, hanya sorang je anak angkat.

Setiap hari saya akan dipkul, kakak benci tgk muka saya. Dipijak, diseppak terajang hari2 jd makanan. Ya saya salah sebab saya jenis panjang tangan. Saya selalu curri makanan sebab sehari kakak hanya suruh makan 2 kali tu pun makan sisa saki baki mereka.

Saya dipaksa membuat semua kerja rumah, ya saya sedar hidup menumpang tapi apakan kudrat saya diumur itu dipaksa melakukan semua kerja termasuk menyuci d4rah kotor beliau saya sedar menumpang. Saya tetap buat.

Bila saya minum segelas milo, saya akan diseppak terajang dan digelar pencurri. Ya Allah. Bila saya berusia 15 tahun pada tahun 2005, saya lari dari rumah, sebab saya sudah tidak tahan dan saya rasa mampu berdikari, pada usia begitu, saya cari kerja.

Alhamdulillah saya dapat kerja basuh pingan, dan ada tempat tinggal disediakan. Tp.kakak masih serang saya. Pkul saya ditempat kerja, allahuakbar. Hanya Allah yang tahu deritanya hidup saya.

Selepas itu, dia sudah tidak menemui saya lagi. Saya berusaha sendiri, susah senang saya sendiri. Sejak bekerja, bos banyak membantu saya, banyak yang saya belajar. Hingga saya boleh buka bisnes sendiri. Dengan bines tu lah saya mula dari awal sampailah saya mampu punya segala galanya.

Dan hidup saya Alhamdulillah cukup senang. Skrg dia masih buat kacau. Cerita dan fittnah saya macam2. Dia nak semua org pandang jahat pada saya dan pandang baik pada dia sampaikan kakak2 lain termakan hasutan dia dan mem block saya di fb.

Saya nak tanya. Apa salah saya. Memang jahat sangat kah saya? Memang hidup saya untuk dibenci oleh keluarga sendiri? Dulu masa saya dalam jagaan dia. Saya pernah telan pil berpuluh2 biji tp Allah masih sayang pada saya. Saya rasa dunia ni tak adil. Walaupun sekarang saya punya segala galanya.

Tp hati saya sakit sedih kecewa. Memanglah org tak berada ditempat saya, org akan cakap. Alaaa teruskan je hidup ko, org x suka jangan paksa lgpun ko dah hidup senang lenang. Sungguh bukan tu yang saya nak. Saya nak adik beradik, saudara kandung tetap bersatu utuh.

Bila solat, air mata mengalir mengenangkan ni semua. Apa d0sa saya? Jahat sangatlah saya ini? Kenapa sampai skrg semua ni masih dalam fikiran saya. Kenapa? Macam mana nak hilangkan semua ni dalam fikiran saya? Bila dpan suami saya nampak gembira. Bila sorang2 saya sedih sgt. Hubungan saudara d4rah daging tak dapat dipisahkan. Tapi kenapa keluarga saya macam ni? pada keluarga yang gembira dan bergelak tawa dgn ujian hidup saya. Semoga anak dan cucu awak tidak terima nasib yang sama seperti saya..

Part 2: Asalamualaikum semua. Saya yang cerita semalam pasal di DERRA KAKAK KANDUNG SENDIRI. Alhamdulillah sekarang saya cukup2 bahagia. Mungkin ini hadiah Allah atas penderitaan dan ujian yang Allah berikan pada saya.

Saya dikurniakan suami yang baik, anak2 yang comel bijak pintar. Kawan2 yang baik, mertua baik dan dikelilingi orang yang baik2. Rezeki pula makin mencurah2. Selama hidup sendiri banyak yang telah saya belajar.

Ternyata baru saya tahu orang yang tidak ada pertalian d4rah adalah orang yang melayan saya sangat baik. Ada berberapa komen yang saya baca, mereka senasib hidup dgn saya, malah ada lagi yang lebih teruk.

Bila baca komen part paling teruk sampai mereka dipaksa makan tanah, dipaksa makan cili tersentap saya ya Allah. Rupanya ujian mereka lagi teruk daripada saya. Dan saya mula rasa bersyukur dan sedar, sesusah2 hidup saya, masih ada lagi yang susah dan menderita.

Setiap hari saya selalu berdoa semoga kejadian ni hilang dari fikiran saya. Tapi kadang2 benda tu masih hadir dalam ingatan kadang2 bila sorang2. Bila saya down, Saya mula nak buat benda x elok contohnya telan pil, pegang piisau tajam.

Sebab kejadian lepas sentiasa menghantui hidup saya, saya selalu bermimpi diseppak terajang, muka di gosok dekat dinding, rambut ditarik2, kena tampar sampai mulut berd4rah. Masa kena jd m4ngsa derra. Saya selalu berdoa ya Allah m4ti kan lah aku, m4tikan lah aku.

Tp Allah masih nak saya hidup sampai sekarang. Mungkin Allah nak saya merasa nikmat hidup bersama orang2 yang sayang pada saya tapi kenapa kejadian ini saya masih tidak dapat lupakan sampai sekarang. Yang senasib dengan saya dan ada yang lebih teruk.

Boleh kah saya add kalian.. kalau boleh kita berkawan dan jadi saudara.. percayalah orang luar yang tidak ada pertalian d4rah masih boleh berkawan baik dan lebih baik dari keluarga sendiri. Sebab saya dah melaluinya. Terima kasih semua atas komen2 positif kalian. Semoga anak cucu kita menjadi kesayangan Allah didunia Dan Akhirat. Sumber krt

Komen warganet:

Kahril: Betul adakala keluarga angkat tu lebih kasih,lebih sayang nya dari keluarga d4rah daging..macam kes budak m4ti diderra keluarga nya sendiri..byk dah kes..pertalian d4rah bukan mesti terbaik untuk sesetengah org..nasib org tak sama..& Selagi Normal.. mustahil lah nak lupa segala apa yg buat org kat Kita..

Bohong lah kalau boleh buang..kita Manusia bukan komputer apa pun sy doakan TT kekal positive.. hargai org sekeliling yg baik tu.. Allah Maha Adil..ada org benci..tapi ramai lagi yg sayang wallahua’lam

Ika: Alhamdulillah syukur dengan Sikap positive pada diri dan aura positive di keliling awk skrg. Semoga sentiasa dalam rahmat kasih Allah S.W.T. jadikan ini sbg cth utk rakan2 yg alami nasib spt awak . Semoga mereka terus bersabar dan jga diberikan kebahagiaan pada hari2 akan dtg.

Wawa: My family angkat loves me more than my own family. Tak pernah sekalipun merasa mcm ank angkat. Kakak angkat tiap hari dtg bawk mkn. Mak angkat plak setiap masa nk hntar mkanan. Wlupun Allah uji dgn family kandung yg kejam, Allah hantar insan baik2 menggantikn mereka. Skrg family angkat lah family saya. Yg lain saya anggap dh m4ti. Tenang.

Elina: kebanyakan org tak percaya, terutama org yg tk pernah melaluinya , namun Allah itu tidak pernsh tidur, Allah hadirkan pelbagai ujian kerana dia ingin melihat keikhlasan kita menerima ujian , dlm ujian Allah selitkan kemanisan agar kita tahu Allah itu Maha melihat

Naz: tiap ujian yg allah bg pasti ada hikmah dia sis..sekarang dh bahagia jd bersyukur dgn kurniaan allah tu ye..masing2 ada ujian masing2..tapi bezanya macam mana kita nak hadapi ujian tu..sis dh lepas dari siksaan kakak sis .now move on lupakan semua..berbahagialah dengan kurniaan yg allah bagi sekarang

Bella: Jadikan kisah qabil Dan qobil sebagai Iktibar. Walau sed4rah sedagin belum tentu Tak busuk hati. Belum tentu x bunuh sesama sendiri. Jika mereka x suka awak. Move on je dari hidup mereka. Hatta Nabi Yusuf pun pernah ajar saudara2 dia yang busuk hati… banyak teladan yang awak boleh pelajari.

Kdg kala awak kena ajar juga saudara awak2 jika mereka mengganggu hidup awak. Jgn guna istilah air di cincang xkan putus sb hati lain2 Iman Buka. Boleh di warisi… Kalu dah sorang ikut acuan iblis, sorang Jin, sorang manusia ,sorang malaikat…. Tetap lain. Bersepah Lagi yang di luar Sana perlukan seorang adik untuk mereka kongsi Suka dan duka.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending